Clubduik Nemo 33 – onze 1ste duik …

Onze allereerste duik in Nemo 33 op 14/11/2012

Als prille duikers hebben we onze eerste officiële duik achter de  rug.

Het begon allemaal met een artikel in ‘De Wommelgemnaar’. Ik las dat je  gratis initiatie les kon volgen bij duikclub ‘All Stars’. In overleg met mij zoon Sam,  stuurde ik een mailtje om ons in te schrijven.

Eind september was het dan zover, onze eerste initiatie les.  Na de derde les besloten Sam en ik om ermee door te gaan en lid te worden van ASD. Het ABC materiaal werd aangekocht  onder het toeziend oog van Thomas.

Na  enkele lessen in het zwembad van Borgerhout, werd ons gevraagd of we meegingen  naar Nemo 33, een duikzwembad in Ukkel met diepte van 33 meter. Vandaar de naam Nemo 33, veronderstel ik. Blijkbaar is er wat discussie over de juiste diepte. Maar, als beginnend duiker zouden we maar tot 15 meter diep mogen gaan. Dus voor ons maakte het allemaal niet veel uit. We besloten de duik te wagen en schreven ons in.

In allerijl moest er nog een theorieles ingelast worden. De les moest gegeven worden voor de eerste duik. Thomas legde ons een hoop dingen uit . Van natuurweten,  stikstof en zuurstof tot medische uitleg over  het oor en de longen. En uiteraard ook  uitleg over de verschillende tekens die duikers gebruiken.  Na twee  en een  half uur waren we weer wat wijzer geworden. Nu maar hopen dat we alles onthouden. Maar gelukkig hebben we een  cursusboek gekregen.  Achteraf kunnen we dan alles  terug  opzoeken.

Een andere verplichting was het medisch onderzoek. Hier liep het bijna fout. De afspraak met de dokter kon pas de dag voor de duik. Gelukkig werden we allebei goedgekeurd. Het attest werd onmiddellijk afgeleverd bij Tina en Bart. Zij zorgde ervoor dat de administratie in orde was en we mee mochten.. bedankt Tina en Bart!

En dan was het zover, op woensdag 14 november 2012 zouden we onze eerst officiële duik doen. Het was toch wel spannend. De rit naar Ukkel  duurde wat langer dan verwacht. Rond half acht kwamen we aan in Nemo 33. Eerst werd  het financiële aspect afgehandeld. Erna volgde de innerlijke mens met  een spaghetti.

Na het eten deelde Thomas  de duikploegjes in.  Glen, Sam en ik waren de beginnende duikers en werden begeleid door Bart en Thomas.  Thomas deed nog een korte briefing. Om kwart voor negen mochten we ons gaan omkleden. Aan het bad kregen we ook nog een korte briefing van de plaatselijk instructeurs.

De duik begon met wat vrij duiken (apnea duiken). Na een kwartiertje konden we de flessen aandoen. Thomas en Bart hielden alles nauwlettend in het oog. In het water gaven Bart en Thomas een korte briefing over wat we allemaal gingen doen.

Na enkele oefeningen op 5 meter,  gingen we de diepte in.  Eerst naar 10 meter en dan het hoogtepunt, de put. Daar mochten we dalen tot 15 meter. Door wat problemen met mijn jacket en de drukte, hield ik me in het begin vast aan de trap. Daarna zwommen we enkele rondjes in de put. Het was wel goed uitkijken, want we waren niet alleen.  Bart hield de dieptemeter goed in het oog zodat we zeker niet te diep zouden gaan. Na de put moesten we stilletjes aan terug. Eerst naar 10 meter en daarna naar 5 meter. Het uurtje was omgevlogen. Tussendoor waren er ook nog enkele foto-shoots. Jammer genoeg weet ik de naam van de fotograaf niet meer.

Onze eerst officiële duik zat erop.  Ik had wat last van mijn oren maar voor de rest verliep alles goed. Mede dankzij Bart en Thomas. Bedankt dat jullie ons wilden begeleiden.

Nadat we ons hadden omgekleed ,  volgde het administratief gedeelte. We moesten onze eerste duik registreren in ons logboek. Stap voor stap legde Bart uit wat er in elk vakje moest genoteerd worden. Het logboekje was nog blank maar nu is de eerste duik geregistreerd. Ook werden er de nodige stempels ingezet om alles nog wat officiëler te maken. De fiche voor onze eerste ster werd ook aangevuld en verzien van de nodige stempels.
Na de administratie namen we afscheid van de rest van de duikers. Het was ondertussen al bijna 23u. Voor mijn zoon was donderdag een normale schooldag en voor mij natuurlijk werkendag. De terugreis verliep gelukkig wat vlotter.

Nogmaals bedankt aan iedereen die deze eerste duik mogelijk maakte. Een eerste duik in een zwembad is toch beter dan een eerste duik in buitenwater. Je hebt immers geen duikerspak nodig en  je hebt een goed zicht.

En nu op naar onze 2de officiële duik. Maar eerst nog goed trainen op vrijdagavond.

Sam en Toon