Veelgestelde vragen…

Is duiken duur?

Duiken is geen dure sport. Onze club beoogt geen winst en instructeurs zijn vrijwilligers die onbezoldigd hun passie willen doorgeven, maar om te duiken heb je wel wat materiaal nodig. Gelukkig moet je niet meteen alles aankopen. Onze club stelt in het begin heel wat basismateriaal gratis ter beschikking van haar leden.

Waar gaan jullie duiken?

Elke biotoop heeft zijn eigen charmes. In Vlaanderen duiken wij in meren en putten waar je veel leven onder water kan observeren. Andere wateren zijn dan weer geschikt om vaardigheden te oefenen. Daarnaast gaan we vaak duiken in Nederland. Dit in de Oosterschelde of in het Grevelingenmeer. Meer ervaren duikers kunnen ook de prachtige onderwaterwereld van de Noordzee opzoeken.

Hoe lang duurt het om een brevet te behalen?

Dat hangt in de eerste plaats af van jezelf. De opleidingen worden gegeven op jouw tempo, maar er is natuurlijk wel wat tijd nodig om je alle noodzakelijke vaardigheden aan te leren en te laten oefenen. Om praktische redenen start onze club de cursussen voor nieuwe duikers maar 2 keer per jaar (in januari en in september – na de initiaties in het zwembad).

Is duiken gevaarlijk?

Duiken is niet zonder risico’s, maar dat geldt voor de meeste sporten. In onze opleiding leer je hoe je veilig duikt. Daarnaast gaan er wekelijkse trainingen in het zwembad door. Op deze trainingen kan je aan je conditie werken en worden de aangeleerde technieken regelmatig opgefrist.

Ik ben alleen. Kan ik bij de All Stars Duikclub aansluiten?

Geen probleem, veel leden sluiten zich alleen aan!

Waar is mijn brevet geldig?

Je brevet is over de hele wereld geldig en wordt overal aanvaardt. Het blijft geldig zolang je medisch in orde bent (geldig medisch attest).

Zijn er medische onderzoeken nodig?

Niet voor een eerste duikinitiatie. Als je nadien bij onze club wil aansluiten, moet je bij de dokter op bezoek. Die bekijkt of je wel medisch geschikt bent om te duiken.

Ik heb ergens anders een duikbrevet behaald. Kan ik bij de All Stars Duikclub terecht?

Dat kan zeker, maar om verzekerd te zijn heb je wel een Nelos-brevet (CMAS) nodig. Meestal kan je brevet worden ingeschaald, waardoor je niet de volledige opleiding opnieuw moet doen. De te volgen procedure is afhankelijk van je huidige brevet. Meer info kan je vragen aan onze instructeurs.